Talianske perly našimi očami

Bohatá história, ktorá v sebe spája dejiny jednej z najvyspelejších antických civilizácií. Ale aj kolíska prvých kresťanov, rodisko slávnych umelcov, miesto s očarujúcou architektúrou a krištáľovým morom – to je Taliansko. No a práve po stopách týchto prírodných, kultúrnych a historických krás či zaujímavostí sa vydali v dňoch 4. – 9. 5. 2018 študenti nášho gymnázia.

Po asi 12-hodinovom hraní autobusových hier, príjemných konverzáciách a troche spánku sme šťastlivo dorazili do hlavného mesta tejto očarujúcej krajiny, kde sme hneď začali s prehliadkou. Mali sme možnosť navštíviť napríklad Baziliku Svätého Kríža, v ktorej sa nachádzajú relikvie prinesené svätou Helenou (drevo z Kristovho kríža, tŕne z Kristovej koruny,...), Lateránsku baziliku (lateránske zmluvy) či baziliku Santa Maria Maggiore, kde sme mali možnosť napísať aj modlitebný úmysel.

Azda najfascinujúcejšie pre nás bolo vidieť na vlastné oči Koloseum a Konštantínov víťazný oblúk, s ktorým sme sa doposiaľ stretli len na obrázkoch v učebniciach dejepisu.

Zážitkom pre nás boli rozhodne aj centrá kultúrneho diania v starovekom Ríme – Rímske fórum a Circus Maximus, ako aj prenádherná bazilika sv. Pavla s portrétmi pápežov či výnimočný Pantheon.

Nasledujúci deň, keďže išlo o prvú nedeľu v mesiaci, naše kroky putovali do Vatikánu na námestie sv. Petra, kde sme naživo mohli absolvovať modlitbu Anjel Pána s pápežom Františkom (parádne bolo, že nás pozdravil medzi tisíckami pútnikov z celého sveta). Tento silný zážitok sme ešte znásobili prehliadkou baziliky svätého Pavla, videli sme aj Anjelský hrad či nádherné španielske schody, ktoré v Taliansku postavili francúzski umelci.

Popoludní sme navštívili slovenskú svätú omšu v kostole San Girolamo, kde pôsobil napríklad aj svätý Filip Neri. Potom nás čakala už len prehliadka niekoľkých námestí a návšteva Fontány di Trevi a mohli sme sa dokonale nachodení vrátiť späť do hotela.

V pondelok ráno sme už odchádzali autobusom do Florencie, mesta známych renesančných umelcov, úzko spojeného s rodom Medici. Toto mesto očarí azda každého svojou výnimočnou architektúrou, za ktorú z veľkej časti vďačíme práve Mediciovcom. My sme z týchto architektonických skvostov videli napríklad baziliku San Lorenzo, Palazzo Vecchio, pri ktorom stojí socha kráľa Dávida, či priam dych vyrážajúcu baziliku Santa Maria Novella.

V noci sme boli ubytovaní v prímorskom mestečku Lido di Jesolo, kde sme nasledujúce dopoludnie strávili leňošením na pláži a kúpaním sa v mori. Na obed sme mali pripravené trojchodové menu, v ktorom nemohli chýbať cestoviny či výborné pečené mäsko.

Poobede sme vyrazili do prístavu Punta Sabbioni, odkiaľ sme pokračovali loďou do Benátok. Toto očarujúce a romantické mesto by, myslím, všetci označili ako skutočnú čerešničku na záver. Celé mesto dýchalo neopísateľnou atmosférou. Úzke uličky, krásne domčeky, gondoly, vôňa pizze a cestovín, kaviarničky či nádherná hudba vinúca sa z nástrojov pouličných umelcov – to sú Benátky, jedno z najromantickejších miest sveta.

Z pamiatok, čo sme navštívili, by som azda vypichla Palazzo Ducale, ponte Rialto či čarovné Piazza San Marko. Svätý Marek je totižto spolu so sv. Teodorom patrónom tohto nádherného mesta.

Loďou sme sa z Benátok odviezli späť do prístavu Punta Sabbioni, odkiaľ nás autobus, síce unavených, no plných neopísateľných zážitkov, odviezol späť do Vrbového.